Thursday, December 2, 2010

Cara nak masukkan lagu dalam blog korang

Assalamualaikum n salam sejahtera semua.Hari ni macam nak shared something yg berguna untuk blogger semua.Ada yang kata susah nak masukkan lagu dalam blog.Aku pun mula2 terkial2 gak camne nak masukkan lagu dalam ni.Jeles tgk kat blog orang ada background yang mendayu2 dan syahdu..hahhaa...berlandaskan rasa jeles tu,aku pun berusaha mencari kaedah untuk masukkan lagu...aku try macam2 tapi hampeh...semua susah nak faham..berbelit2 punya instruction sampai aku jumpa kat seorang minah ni nye blog...die pakai http://fullmusik.com...aku pn time tu xcited sgt,trus jer copy embed nya tp tak tau plak mcmana nak pasted kat blog....Godek punya godek,aku jumpa juga caranya hasil tinjauan kat google.Pergh,senang sangat rupanya...Lepas tu habis semua pages widget aku lawat(ala2 YB plak kan?)biasalah,orang baru dapat,xcited nya yang lebih...fullmusik ni memang paling mudah kot nak copy pasted kat blog tp kelemahan nye pula lagu tak boleh nak stop,sekali dengar bestlah..tp bila lama2,aku rasa macam semak dan tak tenteram plak nk stay kat blog tu...Last,aku cari yang lain..Kali ni aku jumpa yang best skit,boleh letak lagu banyak2..boleh tukar2 selera,boleh pause kalau sakit telinga...hehe...Kalau yang dah biasa dengan My Space sebelum ni,ramai yang guna widget ni kat profile diorang termasuk aku dulu...aku guna http://www.mixpod.com...widget lagu ni sama dengan yang ada kat blog aku..cool right..So,arini aku nk shared manual cara2 nak masukkan song box dalam blog...


Mula2 Korang search http://www.mixpod.com.(dah macam nak memasak pulak)Korang kena sign up as a member dulu.then br boleh create playlist..Dah jadi member,clicks my playlist kat dashboard yang bahagian atas tu.Pastu search lagu yang korang nak kat search box mixpod.Dah pilih lagu nanti customized and save.Nanti korang  pilih nak shared kat mana,kalau blog,click kat blogger....Bila dah keluar code dia,copy jer.


Step 1:Kat blog korang tu ada tulisdashboard kan?macam kat pict kat bawah ni click 'layout'  atau design link.








 Step 2:Clicks kat Add Gadjet




Step 3:Clicks kat HTML/Java scripts 



Step 4:Pasted html yang korang copy dari mixpod tadi macam kat box bawah ni



Lepas tu tak reti2 nak save?!hehehe..dah save tu view blog n tgk hasilnya...taddddaaa!!!!


Comel tak cam yang aku punya?So,itu je lah langkah2 yang perlu korang buat.Aku harap,manual ni dapat bantu serba sedikit bagaimana nak masukkan musik box dalam blog ni...Owhh ya,cara yang sama boleh korang gunakan untuk masukkan widget2 mcm clocks,flash cartoon dan banyak lagi..just copy code n pasted kat html/java scripts kat blog mcm langkah2 yang dah aku tnjukkan tadi...Sekian terima kasih...Selamat mencuba!!!!

No comments: