Wednesday, November 11, 2015

Pengasuh anak vs. Pembantu rumah

Assalamualaikum.. Sgt lama x menulis blog..x sempat,x de masa n banyak x lg sbagai alasan.huhu.. Hari ni nak cerita pasal pengasuh..sblm ni aku de up isu ni kat fb aku. De juga yg x setuju n ramai yg sgt2 setuju dengan aku. Aku ckp berdasar pengalaman.. Ikut APA yg aku nmpak. Nampak remeh isu ni tp kebelakang ni banyak pula kes pengasuh dera bayi,bayi meninggal atas tangan pengasuh.. Smpai aku sendiri takut nk tinggal anak kat org. Mak mentua hatta mak aku sendri mmg reject abis klu cadang nk hntr anak ke pengasuh..bukan x percaya tp takut2..lg2 kat kl ni hah.. Nak hntr,biar la bila anak dh pndai bercakap, pndai mengadu.. Bg aku yg ada option ni, syukur alhamdulillah..suami n kluarga mengizinkan untuk aku jd suri rumah sementara ZA masih kecil ni.. Memandangkan ZA ni mmg sometimes mood swing, mmg x sesuai la org lain jg.. Ada plak nnt, masa ambil lebam sana sini.. OK la.. Aku bkn nk cerita pasal dera.. Sbb orang gila jer yg smpai hati mendera anak2 syurga ni.. Aku nk cerita pasal pengasuh yg kadang2 kita penjaga ni buat macam pembantu rumah. Kita sebelum nk hantar anak kepada pengasuh, kn faham apa maksud asuh tu.. Kalau ikut kan,tugas mereka cuma jaga anak anda yg sudah siap dimandikan, bg anak mkn dengan bekal yg penjaga bawa dari rumah, beri anak main,tidurkan, mandikan sebelum penjaga ambil petang nanti.. Tapi, nowday kan Cuba kita tengok.. Tugas pengasuh dh lebih macam pembantu rumah...pagi2 hantar anak dengan pampers tak bertukar, yg berak jangan cakap la kan.. Kdg2 dengan muka selamba.."kak,anak saya berak tak sempat nak tukar.nanti akak tolong ya. Saya dah lambat ni?" Pukul berapa bangun dik oi kalau asyik tak sempat. Sekurang2 tukar pampers anak sblm hantar.tu blm lg jenis yang hantar anak semata, makanan tak dibekalkan, sabun, bedak smua share dengan anak pengasuh. Bila cukup bulan bagi duit rm 250 tu macam beri rm2500..huhu.rm250 tu masuk makan minum dan toiletries anak ke? So,kalau dikira2 berapa je upah bersih pengasuh? Hurmm,sedih dan kesian tengok.yang baju anak tinggal kat rumah pengasuh macam nak suruh anak tinggal terus pun ada.. Hahha..apa yang anak pakai masa ambil dari pengasuh, itu la yang dipakai masa hantar balik.. Kak, aBang, anak balik rumah terus tidur ke? Tak main2?tak belenggas ke? Tu yang saya maksudkan tugas pengasuh dah macam pembantu rumah. Baik ambil hired pembantu rumah jer gitu.. Mahal lagi la pula kan? Dapat pengasuh yang jenis tak berkira tak apa.. Ramai yang ambil upah jadi pengasuh ni suri rumah yang anak dah besar2, boring..so, bila jaga budak ni terisi sikit masa tu.dapat yang macam tu syukur sangat la sebab memang diorang akan Jaga anak kita macam Jaga darah daging sendiri..yang jadi hal bila dapat pengasuh yang memang itu mata pencarian, jaga tiga empat orang, Lain pejaga, Lain perangai.. Dapat semua perangai yang macam diatas, stress juga pengasuh tu.. Tu yang jadi macam2 kes. Kita ni nak hantar anak tu fikir2 kan sikit hati pengasuh tu. Jaga la hati mereka. Supaya mereka akan hargai walau sikit keperihatinan kita. Pengasuh bukan kuli kita.. Ingat lah, orang berbudi kita berbahasa.. Yang kita hangar setiap hari tu, nyawa kita tu. Lain la kalau anda Jenis tak Sayang anak... Wassalam

No comments: